Afgelopen
zondag 16 september trapte ik samen met onze ploeg de week van de mobiliteit af
door onze deelname aan de autoloze
zondag in het centrum van Haacht. Dit wordt langzaam aan een traditie. De
autoloze zondag ontstond door CD&V Haacht. Wij dienden een voorstel in de
gemeenteraad in om op 20 september 2015 een eerste deelname van autoloze zondag
te organiseren.
1.A Voorstel tot deelname van de gemeente Haacht aan
de autovrije zondag van 20 september 2015. (ingediend door Jozef Verdeyen –
CD&V)
De
raad besluit met 10 ja-stemmen (N-VA en CD&V) en 12 onthoudingen (Open VLD,
Sp.a en Groen) het agendapunt goed te keuren.
Als mama en papa van 2 opgroeiende jongens vinden
Tom en ik dat ze zoveel mogelijk verplaatsingen met de fiets doen. Maar dat
vergt inspanning. Regelmatig schrik ik van bepaalde reacties in het verkeer.
Bovendien moet je als fietser assertief te werk gaan, wat voor de jongste nog
niet evident is, toch niet in het verkeer!
Binnen de ouderraad stelde ik me enkele
jaren geleden kandidaat om in een werkgroep rond verkeersveiligheid te stappen.
Een bevraging bij ouders van de lagere school leerde dat gevoel van
onveiligheid ook de hoofdreden is om hun kinderen niet met de fiets naar school
te laten gaan. We beslisten dat er moest geïnvesteerd worden: eerst in
zichtbaarheid van de kinderen met fluovestjes, later met de plaatsing van een
Octopuspaal aan de schoolpoort. Ik begeleidde afgelopen schooljaar ook de
zesdejaars met de fiets naar de sporthal. Vaak best spannend om met een groep jonge
fietsers op pad te gaan.
Vanuit al die ervaringen stelden we
met onze ploeg van CD&V Haacht vorige zomer een fietsbrochure samen. Hierin staan veilige fietsroutes in Haacht. Je kan
die nog steeds gratis bestellen via onze website http://haacht.cdenv.be
Maar mobiliteit omvat veel meer: Kris
Peeters, verkeersspecialist, gaf afgelopen woensdag zijn visie over Klimaat en
mobiliteit. Met vele standpunten was ik het eens.
Eén ervan werd een strijdpunt
voor Haacht in onze campagne: CD&V wil een integraal verkeersplan om de
volgende jaren een beleid met onderbouwde visie op mobiliteit, in samenhang met
ruimtelijke ordening, zodat belangrijke knooppunten en pijnpunten eindelijk
kunnen worden aangepakt. Haacht heeft vele troeven: het STOP-principe kan hier
worden gebruikt. Stappers en trappers eerst, dan gebruik van Openbaar vervoer
en pas als laatste personenwagens.
De volgende zes jaar wil ik me
inzetten om via betere mobiliteit Haacht leefbaar en aangenaam te houden voor
elke Haachtenaar!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten