dinsdag 2 oktober 2018

Mosselen met friet?!



 De afgelopen jaren werd ik bewust lid van een aantal verenigingen in Haacht. 

De eerste waarvan Tom en ik actief 
lid werden, was de ouderraad van Don Bosco De Puzzel. Het schoolteam deed zijn uiterste best om het hobbelige parcours van onze jongens in betere banen te leiden. 
Wij wilden zelf ook ons steentje bijdragen als waardering voor de werking van de school. 

In het begin met een kleine kern en beperkt budget, later met een steeds groter wordende groep ouders zodat we ons zelfs in werkgroepen konden onderverdelen: ontbijt, quiz, receptie zesdejaars, werken op RW, verkeersveiligheid, groene speelplaats, digitale wolven … 
Een aantal grote projecten werden tot een goed einde gebracht. Alles voor onze kinderen en hun leerkrachten!

 
Ik werd ook lid omwille van bepaalde interesses, vb Davidsfonds en Hagok omdat ik geschiedenis studeerde.

Ons gezin werd lid van Natuurpunt om onze kinderen mee te nemen in het verhaal van de noodzaak van blijvend groen en ruimte voor natuur. 





Maar de topper van Haacht blijven toch de mosselfestijnen! Wat hebben Haachtenaren met mosselen vroegen Tom en ik ons af toen we hier net woonden!? Elke club heeft zijn eetfestijn om de kas te vullen. We gingen en gaan vaak met het gezin eten. Maar mijn ervaring van mijn studentenjob als werkkracht in een palingrestaurant kwam na zovele jaren opnieuw van pas. Mosselen opdienen, groenten kuisen, potten afwassen, … Onder de Toren werd als het ware in vele weekends mijn tweede thuis. Soms werd dat afgewisseld met het opdienen van paëlla, croques, pannenkoeken en natuurlijk onze eigen spek en eieren! Laatst mocht ik meehelpen tijdens het jubileum van Samana: een ferme menu en een hele zaal bijzonder tevreden Haachtenaren.


Dat maakt dat ik me ook ten volle bewust was van de noodzaak van de parochiezaal. 

Met verstomming verslagen over een mogelijke verkoop en sloop, was het in onze partij alle hens aan dek om een Europese subsidie te kunnen binnenhalen en zo de zaal te behouden en in de komende tijd te verfraaiien. Ik volg mee op als lid van de algemene vergadering van de vzw Onder De Toren.
Een rondvraag leerde ons dat er meer dan 40 verenigingen deze zaal gebruiken: de zaal is en blijft de kern van het middenveld! En dat is maar goed ook...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten