donderdag 12 september 2019

Afschaffing Godsdienstonderricht?!

De start van een nieuw schooljaar maakt traditioneel reacties in de media. Blije kinderen met nieuwe boekentassen, frisse klaslokalen, enthousiaste juffen en meesters. Ook de pijnpunten van ons onderwijssysteem in al zijn vormen en rijkdom worden dan onder de loup genomen. Kruist de start van het schooljaar ook de onderhandelingen voor een nieuwe Vlaamse regering, dan kan je rekenen op uitvergrote clichés, mogelijke hervormingen en zoveel meer.

Vandaag vind ik het mijn verdomde plicht te reageren vanuit mijn jarenlang engagement als gedreven godsdienstleerkracht....

Een diepgaand wantrouwen tegenover alles wat met godsdienstbeleving heeft te maken, sluimert al jaren in mijn scholengroep in het Nederlandstalig Brussels onderwijs en vertaalt zich vandaag jammer genoeg in het begin van het afschaffen van dit vak. De heer Goris heeft daar jaren geleden al zijn strijdpunt van gemaakt. Hij vond een bondgenoot bij Open VLD (familie De Gucht). Nu CD&V als een gewond dier gepercipieerd wordt, zien ze hun kans schoon. NVa hangt zijn kar eraan en hoopt met een extra uur Nederlands te scoren bij Vlaams-nationalisten.

Zelfs de implementatie en bewijsvoering rond Interlevensbeschouwlijke Competenties (ILB) onder minister Crevits kon niet baten. Bedoeling was oplijsting van competenties, te behalen door godsdienstlessen en projecten tussen de verschillende erkende godsdiensten in Vlaanderen. Het was vooral veel administratief werk voor alle leerkrachten godsdienst op het terrein om aan te tonen dat hun vak relevant is. Moegestreden verliet ik het Nederlandstalig Brussels onderwijs als leerkracht godsdienst en zet ik me op een andere manier in het onderwijs in.
 
Het grote publiek kent de huidige manier van godsdienst geven niet en dus wordt het met de grootste clichés dat er te weinig kennis van de Bijbel en vooral veel ongelovige leerlingen zijn tegen het vak als dusdanig bestreden. Deze aanval werd jaren geleden ingezet. Wie de commissie onderwijs de afgelopen jaren volgde, kan dat zwart op wit vaststellen (Open VLD en Groen). Bovendien werd dat ook op regelmatige basis in de pers gebracht met artikels van Patrick Loobuyck.
 
Ik onderteken de onderstaande open brief, te vinden op www.kuleuven.be/thomas/page/oproep-leerkrachten/ omwille van de vele leerlingen die binnen mijn twee lesuren empathisch leerden luisteren, een eigen mening leerden verwoorden, hun twijfels over de grote veranderingen in de wereld kwijt konden, verplicht moesten nadenken over levensvragen, engagement durfden uitspreken, antwoorden vinden op wie ze zijn en waar ze naartoe willen, de zoektocht naar (on)geloof in een veilig klimaat konden verder zetten... Vele discussies die mogelijks met christelijke saus werden overgoten. Moeilijk meetbaar maar wel waardevol op weg naar volwassenheid.
Ik gun deze lessen aan de vele jonge mensen van harte! Daarom onderteken ik deze open brief met volle overtuiging!
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten